Krönika: Restauranger tar revansch med framsynt inredning

Krönika: Restauranger tar revansch med framsynt inredning

Trots att vi är mitt i en pandemi har vi märkt att många restauranger tar in experthjälp med inredningsdesignen. Anledningen är enkel; inredningen spelar stor roll i affärsutvecklingen. Och man vill vara förberedd när ekonomin tar fart igen och hjulen åter börjar snurra.

Förr funderade man inte så mycket på inredningen i restaurangen. Möjligen var inredningen trivsam eller praktisk, men den fanns sällan med i strategin för att skapa försäljningsframgångar. Idag väljer vi restaurang med alla sinnen och vill ha helhetsupplevelser. De goda matupplevelserna förstärks i en miljö som skapar en harmonisk helhet.

Man går inte på restaurang bara för att bli mätt i magen, utan för att få en upplevelse utöver det vanliga. De med genomtänkt design där teman går igen i allt tenderar att bli mer populära. Vi ser allt fler extremmiljöer i restaurangvärlden och förmodligen är det bara början.

Allt från menyer, bestick och porslin till möbler, dekorationer, textilier och ljussättning spelar roll för att skapa känslan av en restaurangs identitet. Det handlar mycket om att skapa rumsligheter och detaljer som blir blickfång, skapar god stämning och blir till samtalsämnen. Även akustiken är viktig – ska det vara en bullrig miljö, eller en vilsamt dämpad? Det bidrar till stämningen, men också till hur länge gästerna sitter kvar vid borden. Här kan inredningen bidra till snabba eller långsamma kundflöden beroende på vad restaurangen vill ha.

En tydlig trend är att belysningen får allt större betydelse, både som stämningsskapare och för att skapa skulpturala miljöer i restaurangmiljön. När det kommer till materialval följer restaurangtrenderna övriga inredningstrender som fokuserar på hållbara, naturliga och tåliga materialval som trä och sten. Dessutom står en mix av gammalt och nytt, platsbyggd och flexibel inredning ofta på önskelistan.

Men hur gör man för att maxa succéfaktorn för restaurangen med hjälp av inredning? Vi utgår ifrån vilken kundgrupp som restaurangen vill attrahera, vilken typ av mat man kommer att servera, hur flödena ska se ut för personal och gäster, samt hur länge man vill att gästerna sitter kvar. Utifrån det bygger vi upp inredning, belysning och känsla i form av färger, former och detaljer.

Ja, krogkrisen i sviterna av Corona är ett faktum, men nu är inte tiden att dra täcket över huvudet. I år kommer den inhemska turismen att booma och då är det restaurangerna med unika koncept och en genomtänkt design som kommer att stå bäst rustade.TEXT MARIA VÅNG, INREDNINGSARKITEKT SIR/MSAArchus AB

Krönika: Restauranger tar revansch med framsynt inredning

Trots att vi är mitt i en pandemi har vi märkt att många restauranger tar in experthjälp med inredningsdesignen. Anledningen är enkel; inredningen spelar stor roll i affärsutvecklingen. Och man vill vara förberedd när ekonomin tar fart igen och hjulen åter börjar snurra.

Förr funderade man inte så mycket på inredningen i restaurangen. Möjligen var inredningen trivsam eller praktisk, men den fanns sällan med i strategin för att skapa försäljningsframgångar. Idag väljer vi restaurang med alla sinnen och vill ha helhetsupplevelser. De goda matupplevelserna förstärks i en miljö som skapar en harmonisk helhet.

Man går inte på restaurang bara för att bli mätt i magen, utan för att få en upplevelse utöver det vanliga. De med genomtänkt design där teman går igen i allt tenderar att bli mer populära. Vi ser allt fler extremmiljöer i restaurangvärlden och förmodligen är det bara början.

Allt från menyer, bestick och porslin till möbler, dekorationer, textilier och ljussättning spelar roll för att skapa känslan av en restaurangs identitet. Det handlar mycket om att skapa rumsligheter och detaljer som blir blickfång, skapar god stämning och blir till samtalsämnen. Även akustiken är viktig – ska det vara en bullrig miljö, eller en vilsamt dämpad? Det bidrar till stämningen, men också till hur länge gästerna sitter kvar vid borden. Här kan inredningen bidra till snabba eller långsamma kundflöden beroende på vad restaurangen vill ha.

En tydlig trend är att belysningen får allt större betydelse, både som stämningsskapare och för att skapa skulpturala miljöer i restaurangmiljön. När det kommer till materialval följer restaurangtrenderna övriga inredningstrender som fokuserar på hållbara, naturliga och tåliga materialval som trä och sten. Dessutom står en mix av gammalt och nytt, platsbyggd och flexibel inredning ofta på önskelistan.

Men hur gör man för att maxa succéfaktorn för restaurangen med hjälp av inredning? Vi utgår ifrån vilken kundgrupp som restaurangen vill attrahera, vilken typ av mat man kommer att servera, hur flödena ska se ut för personal och gäster, samt hur länge man vill att gästerna sitter kvar. Utifrån det bygger vi upp inredning, belysning och känsla i form av färger, former och detaljer.

Ja, krogkrisen i sviterna av Corona är ett faktum, men nu är inte tiden att dra täcket över huvudet. I år kommer den inhemska turismen att booma och då är det restaurangerna med unika koncept och en genomtänkt design som kommer att stå bäst rustade.TEXT MARIA VÅNG, INREDNINGSARKITEKT SIR/MSAArchus AB

Dela denna nyhet
Datum

14 april, 2020

Skribent

Archus AB

Taggar

Krönika