Intervju: Att mötas mitt i upplevelsens centrum

Intervju: Att mötas mitt i upplevelsens centrum

Mötesplatser kommer i många skepnader men vad är härligare än att mötas i upplevelsen av en magisk konsert eller en slutspelsrysare i SHL? Ted Mattsson, vd för Archus Partner är en av få i landet som haft nöjet att vara med i och leda utvecklingen av inte bara en utan två nationella arenor, Eriksdalsbadet och Tele2 Arena. Vi tog ett samtal med honom för att få höra lite mer om möjligheter, utmaningar, minnen och möten.

Om du brinner för projektledning, musik och idrott finns det inget bättre än att få utveckla en arena. En arena är ett upplevelsetempel, plats för känslor, dramatik, spänning, glädje och sorg… gåshud! Det är en plats där man skapar minnen för livet, berättar Ted Mattsson.

Vilka är de unika utmaningarna i ett arenaprojekt och finns det några som är återkommande?

- En arena är en logistikmaskin där väldigt många intressen behöver samordnas, dessutom måste den alltid kunna anpassas för stunden. Arenan är också antingen av eller på. Den sover mesta delen av tiden för att snabbt kunna vakna ur sin törnrosasömn och omvandlas till det aktuella eventets skådeplats med alla sina specifika krav och förutsättningar. Det är en process där omställningstid alltid är pengar. Utformningen av en arena måste ta sitt avstamp i en tänkt eventkalender där både typ och storlek av de tänkta evenemangens förutsättningar och krav styr. Medverkan av erfaren kompetens inom arenautveckling under hela utformningsprocessen är avgörande för att lyckas i driften av den färdiga produkten. Ett arenaprojekt är också ett väldigt stort och kostnadsdrivande projekt. I Tele2 Arena omsatte vi 100 kronor i sekunden när vi gick på högvarv. Det är alltid en stor investering och då gäller det att tänka efter före.

Vilka är de tre viktigaste trenderna inom morgondagens arenor?

1. Multi use på riktigt. Skalbara arenor där du fyller fler av kalenderns dagar med evenemang.  Staple Centre i Los Angeles där Lakers (basket) och Kings (hockey) ibland kan spela samma kväll, flera dagar i veckan och däremellan stå värd för ett antal stora konserter är en ledstjärna och har fungerat väldigt väl över tid. Morgondagens event är fortfarande heller inte uppfunnet men en arena ska kunna hantera eventutvecklingen över upp till femtio år, med minsta möjliga anpassningskostnader.

2. Helhetsupplevelse och digitalisering. Morgondagens arenor är leveransplattformar för mat- och dryckupplevelser, handelsplatser och inbjudna och komfortabla platser att vara. De kommer också vara totalt, interaktivt integrerade system. Både så att besökaren i sin egen telefon kan se reprisen på målet, skicka bilder till storskärmen eller beställa mat och dryck innan pausen men även för att bidra till enklare, snabbare och tryggare säkerhetsarrangemang under hela eventet. Digitaliseringen bidrar till en mer omfattande och mer premium helhetsupplevelse. Evenemanget kan också genom digitalisering börja långt innan eventdagen med hälsningar från artisten, spellistor, uppsnack och pre-orders.

3. Hållbarhet. En arena har av definition enorma tak- och väggytor, den konsumerar stora mängder energi för både miljöstyrning, ljus och ljudsystem. Att nå längre med drömmen om den självförsörjande genom egen energiproduktion arenan är en självklar målbild och trend.

Hur ser arenaframtiden ut för dig, finns det något särskilt spännande på horisonten?

- Jag medverkar i utvecklingen av min gamla hemort Uppsalas nya evenemangsarena. En arena som både ska vara värd för internationella artister och hemmaarena för Almtuna Hockey. Det unika här är att man valt att primärt bygga en evenemangsarena som också fungerar som en idrottsarena. Traditionellt är svenska ishallar dåligt lämpade för musik och uppträdanden, både ur akustiska, logistiska och upplevelsemässiga synvinklar. Jag följer även den beslutade utvecklingen av en ny evenemangsarena i min födelseort, Göteborg.

Drömprojektet då? Hur ser ditt absoluta arenadrömprojekt ut.

- Efter jag varit projektchef på Tele2 Arena som utsågs till ”Venue of the year 2014” av internationella ”Stadium Business Awards” fick jag frågan om att utveckla en ny evenemangsarena i Tokyo med rejäl projektbudget. Det var absolut ett drömprojekt men kom olägligt med en liten bebis här hemma. Vad gäller framtida drömmar vill jag gärna omsätta mina erfarenheter i nya upplevelsetempel och nya spännande arenaplaner föds hela tiden runt om i världen.

Att vara vd för Archus Partner är egentligen bara en bisyssla för Ted i väntan på det stora genombrottet för det egna bandet Pansar. Snart på en arena nära dig! 🤘


Intervju: Att mötas mitt i upplevelsens centrum

Mötesplatser kommer i många skepnader men vad är härligare än att mötas i upplevelsen av en magisk konsert eller en slutspelsrysare i SHL? Ted Mattsson, vd för Archus Partner är en av få i landet som haft nöjet att vara med i och leda utvecklingen av inte bara en utan två nationella arenor, Eriksdalsbadet och Tele2 Arena. Vi tog ett samtal med honom för att få höra lite mer om möjligheter, utmaningar, minnen och möten.

Om du brinner för projektledning, musik och idrott finns det inget bättre än att få utveckla en arena. En arena är ett upplevelsetempel, plats för känslor, dramatik, spänning, glädje och sorg… gåshud! Det är en plats där man skapar minnen för livet, berättar Ted Mattsson.

Vilka är de unika utmaningarna i ett arenaprojekt och finns det några som är återkommande?

- En arena är en logistikmaskin där väldigt många intressen behöver samordnas, dessutom måste den alltid kunna anpassas för stunden. Arenan är också antingen av eller på. Den sover mesta delen av tiden för att snabbt kunna vakna ur sin törnrosasömn och omvandlas till det aktuella eventets skådeplats med alla sina specifika krav och förutsättningar. Det är en process där omställningstid alltid är pengar. Utformningen av en arena måste ta sitt avstamp i en tänkt eventkalender där både typ och storlek av de tänkta evenemangens förutsättningar och krav styr. Medverkan av erfaren kompetens inom arenautveckling under hela utformningsprocessen är avgörande för att lyckas i driften av den färdiga produkten. Ett arenaprojekt är också ett väldigt stort och kostnadsdrivande projekt. I Tele2 Arena omsatte vi 100 kronor i sekunden när vi gick på högvarv. Det är alltid en stor investering och då gäller det att tänka efter före.

Vilka är de tre viktigaste trenderna inom morgondagens arenor?

1. Multi use på riktigt. Skalbara arenor där du fyller fler av kalenderns dagar med evenemang.  Staple Centre i Los Angeles där Lakers (basket) och Kings (hockey) ibland kan spela samma kväll, flera dagar i veckan och däremellan stå värd för ett antal stora konserter är en ledstjärna och har fungerat väldigt väl över tid. Morgondagens event är fortfarande heller inte uppfunnet men en arena ska kunna hantera eventutvecklingen över upp till femtio år, med minsta möjliga anpassningskostnader.

2. Helhetsupplevelse och digitalisering. Morgondagens arenor är leveransplattformar för mat- och dryckupplevelser, handelsplatser och inbjudna och komfortabla platser att vara. De kommer också vara totalt, interaktivt integrerade system. Både så att besökaren i sin egen telefon kan se reprisen på målet, skicka bilder till storskärmen eller beställa mat och dryck innan pausen men även för att bidra till enklare, snabbare och tryggare säkerhetsarrangemang under hela eventet. Digitaliseringen bidrar till en mer omfattande och mer premium helhetsupplevelse. Evenemanget kan också genom digitalisering börja långt innan eventdagen med hälsningar från artisten, spellistor, uppsnack och pre-orders.

3. Hållbarhet. En arena har av definition enorma tak- och väggytor, den konsumerar stora mängder energi för både miljöstyrning, ljus och ljudsystem. Att nå längre med drömmen om den självförsörjande genom egen energiproduktion arenan är en självklar målbild och trend.

Hur ser arenaframtiden ut för dig, finns det något särskilt spännande på horisonten?

- Jag medverkar i utvecklingen av min gamla hemort Uppsalas nya evenemangsarena. En arena som både ska vara värd för internationella artister och hemmaarena för Almtuna Hockey. Det unika här är att man valt att primärt bygga en evenemangsarena som också fungerar som en idrottsarena. Traditionellt är svenska ishallar dåligt lämpade för musik och uppträdanden, både ur akustiska, logistiska och upplevelsemässiga synvinklar. Jag följer även den beslutade utvecklingen av en ny evenemangsarena i min födelseort, Göteborg.

Drömprojektet då? Hur ser ditt absoluta arenadrömprojekt ut.

- Efter jag varit projektchef på Tele2 Arena som utsågs till ”Venue of the year 2014” av internationella ”Stadium Business Awards” fick jag frågan om att utveckla en ny evenemangsarena i Tokyo med rejäl projektbudget. Det var absolut ett drömprojekt men kom olägligt med en liten bebis här hemma. Vad gäller framtida drömmar vill jag gärna omsätta mina erfarenheter i nya upplevelsetempel och nya spännande arenaplaner föds hela tiden runt om i världen.

Att vara vd för Archus Partner är egentligen bara en bisyssla för Ted i väntan på det stora genombrottet för det egna bandet Pansar. Snart på en arena nära dig! 🤘


Dela denna nyhet
Datum

20 april, 2022

Skribent

Archus

Taggar

Archus Partner