Rapport: Archus om morgondagens hotell

Rapport: Archus om morgondagens hotell

Välkomnande koncept av olika slag är den tydligaste trenden närmorgondagens hotell designas.
Boutique-hotell som känns som om du är hemma hos någon, eller hårt designade, unika hotell med fina lounge-ytor för spontanmöten kommer allt mer när konceptvarumärken slår igenom på allvar i hotellbranschen. Det ska vara unikt, välkomnande och personligt, säger Erik Bruhn, arkitekt och VD för Archus Arkitektur, som designat flera hotell de senaste åren.

Oavsett om hotellet är nybyggt eller en ombyggd industrilokal, ska det vara väl genomtänkt i allt från läget till inredning och bemötande. Beständiga material och genuinitet är starka trender som är här för att stanna.

– De som lyckas i framtiden är de som levererar med hela hjärtat. Det blir en utmaning för stora organisationer generellt, eftersom det personliga måste finnas i alla led och byggas in i husen för att det ska kännas. Det är en effekt av att vi länge devalverat sättet att bo på hotell. Vi lever i ett konsumtionssamhälle som innebär att vi strävar efter att hela tiden få det vi vill ha. När vi fått det, blir det vardagsmat. Här har hotellen både en möjlighet och ett hot – det gäller att hela tiden leverera något unikt som överraskar, inte bara en säng för natten och en standardfrukost, säger Erik Bruhn.

Kraven innebär bland annat att helhetsteam sätts samman i tidiga skeden när morgondagens hotell skapas. Det måste stämma från skisser till realitet i allt från inredning till rumslig utomhusdesign för att attrahera en redan i förväg bestämd målgrupp. För framtidens hotell byggs in för ”resenärer” utanför personer som gillar en viss stil, inredning, bemötande och boende.

– Det spelar roll om gästen möts av magnolia eller björk utanför hotellentrén. Alla genomtänkta detaljer behöver harmonisera med varandra om helhetsupplevelsen ska infinna sig, säger Erik Bruhn.

En annan tydlig trend är multifunktionella hus med bostäder, kontor och hotell där det är möjligt att bo i egen lägenhet och köpa tjänster via hotellet. Hotellobbyn förvandlas till en crossover mellan vardagsrum där vänner möts och konferensrum för arbetsmöten.

– Hotellens roll förändras när de blir mer mötesplatser där vissa sover över, andra bor permanent och en tredje grupp droppar förbi och umgås för att det är en så speciell plats, säger Erik Bruhn.

Morgondagens trender inom hotell:

  • Koncept är nyckelordet för morgondagens hotell. Hotellen blir mer säregna och personliga.
  • Slutkunden står i fokus tydligt redan i projekteringsstadiet, där såväl arkitekter som inredare och landskapsarkitekter spelar lika stor roll som receptionisten för att leverera en helhetsupplevelse.
  • Hotellens roll förändras från ett rum över natten till en mötesplats där vissa bor tillfälligt, andra permanent och en tredje grupp använder lobbyn som arbetsrum.

Här kan du ladda ner denna trendrapport som en PDF

Rapport: Archus om morgondagens hotell

Välkomnande koncept av olika slag är den tydligaste trenden närmorgondagens hotell designas.
Boutique-hotell som känns som om du är hemma hos någon, eller hårt designade, unika hotell med fina lounge-ytor för spontanmöten kommer allt mer när konceptvarumärken slår igenom på allvar i hotellbranschen. Det ska vara unikt, välkomnande och personligt, säger Erik Bruhn, arkitekt och VD för Archus Arkitektur, som designat flera hotell de senaste åren.

Oavsett om hotellet är nybyggt eller en ombyggd industrilokal, ska det vara väl genomtänkt i allt från läget till inredning och bemötande. Beständiga material och genuinitet är starka trender som är här för att stanna.

– De som lyckas i framtiden är de som levererar med hela hjärtat. Det blir en utmaning för stora organisationer generellt, eftersom det personliga måste finnas i alla led och byggas in i husen för att det ska kännas. Det är en effekt av att vi länge devalverat sättet att bo på hotell. Vi lever i ett konsumtionssamhälle som innebär att vi strävar efter att hela tiden få det vi vill ha. När vi fått det, blir det vardagsmat. Här har hotellen både en möjlighet och ett hot – det gäller att hela tiden leverera något unikt som överraskar, inte bara en säng för natten och en standardfrukost, säger Erik Bruhn.

Kraven innebär bland annat att helhetsteam sätts samman i tidiga skeden när morgondagens hotell skapas. Det måste stämma från skisser till realitet i allt från inredning till rumslig utomhusdesign för att attrahera en redan i förväg bestämd målgrupp. För framtidens hotell byggs in för ”resenärer” utanför personer som gillar en viss stil, inredning, bemötande och boende.

– Det spelar roll om gästen möts av magnolia eller björk utanför hotellentrén. Alla genomtänkta detaljer behöver harmonisera med varandra om helhetsupplevelsen ska infinna sig, säger Erik Bruhn.

En annan tydlig trend är multifunktionella hus med bostäder, kontor och hotell där det är möjligt att bo i egen lägenhet och köpa tjänster via hotellet. Hotellobbyn förvandlas till en crossover mellan vardagsrum där vänner möts och konferensrum för arbetsmöten.

– Hotellens roll förändras när de blir mer mötesplatser där vissa sover över, andra bor permanent och en tredje grupp droppar förbi och umgås för att det är en så speciell plats, säger Erik Bruhn.

Morgondagens trender inom hotell:

  • Koncept är nyckelordet för morgondagens hotell. Hotellen blir mer säregna och personliga.
  • Slutkunden står i fokus tydligt redan i projekteringsstadiet, där såväl arkitekter som inredare och landskapsarkitekter spelar lika stor roll som receptionisten för att leverera en helhetsupplevelse.
  • Hotellens roll förändras från ett rum över natten till en mötesplats där vissa bor tillfälligt, andra permanent och en tredje grupp använder lobbyn som arbetsrum.

Här kan du ladda ner denna trendrapport som en PDF

Dela denna nyhet
Datum

10 juni, 2020

Skribent

Archus AB

Taggar

Trendrapporter