Skola utformad med förståelse för lärande
Det är genom bred kompetens och lyhördhet som Tunboskolan i Hallstahammar kunnat utvecklas till en stimulerande lärmiljö som möter elevernas olika behov.

Plats för fler åldrar
Tunboskolan är en högstadieskola byggd på 1960-talet som utökats med yngre elever i år 4-6. De yngre eleverna behövde nya egna lokaler och en utemiljö anpassad till deras ålder. I projektet ingick även förnyelse av slöjd, musik, skolbibliotek och uppehållsytor.
En skolmiljö som täcker alla behov
Archus projektledare och arkitekter tog i nära samarbete med förvaltning och verksamhet fram ett lokalprogram byggt på de behov man hade.
De nya lokalerna för år 4-6 utformades som en egen byggnadskropp som dockades på befintlig byggnad och tillsammans bildar en öppen u-form med en gemensam skyddad skolgård. På entrésidan finns en egen skolgårdsyta för år 4-6. Lokalerna utformades invändigt som en storhemvist med två egna entréer, klassrum, grupprum och öppna studieytor
Archus landskapsarkitekter har utformat skolgården och utemiljön i dialog med skolans elever. Detta har resulterat i en demokratisk skolgård, som passar alla — från rofyllda platser att läsa böcker till mer aktiva platser innehållande lekpark och klätterställning. Ett av projektets utmaningar har varit att sy ihop det befintliga med det nya. För att svara upp mot de höjdskillnader som uppstått i samband med uppförandet, har utemiljön knutits samman med ett trädäck som ger skolgården en mer tongivande samlingsplats.
”Vi är stolta över att få delta i Kolbäcks landsbygdsutveckling och göra en insats för barnen på Tunboskolan, säger projektgruppen. Vi ser gärna fler landsbygdsprojekt i framtiden.”
Johan Vestlund, mark‑, VA-ingenjör och uppdragsansvarig
Tunboskolan, Hallstahammar
Uppdragsgivare:
Hallstahammar Kommun
Ort:
Hallstahammar
Status:
2019
Hållbarhetsvinkel:
Social hållbarhet – elevdialog
Team:
Daniel Marjamaa, Projektledare
Ellinor Thunarf, Landskapsarkitekt LAR/MSA
Margareta Löfgren, Arkitekt SAR/MSA
TUNBOSKOLAN, HALLSTAHAMMAR
Skola utformad med förståelse för lärande
Det är genom bred kompetens och lyhördhet som Tunboskolan i Hallstahammar kunnat utvecklas till en stimulerande lärmiljö som möter elevernas olika behov.

Plats för fler åldrar
Tunboskolan är en högstadieskola byggd på 1960-talet som utökats med yngre elever i år 4-6. De yngre eleverna behövde nya egna lokaler och en utemiljö anpassad till deras ålder. I projektet ingick även förnyelse av slöjd, musik, skolbibliotek och uppehållsytor.
En skolmiljö som täcker alla behov
Archus projektledare och arkitekter tog i nära samarbete med förvaltning och verksamhet fram ett lokalprogram byggt på de behov man hade.
De nya lokalerna för år 4-6 utformades som en egen byggnadskropp som dockades på befintlig byggnad och tillsammans bildar en öppen u-form med en gemensam skyddad skolgård. På entrésidan finns en egen skolgårdsyta för år 4-6. Lokalerna utformades invändigt som en storhemvist med två egna entréer, klassrum, grupprum och öppna studieytor
Archus landskapsarkitekter har utformat skolgården och utemiljön i dialog med skolans elever. Detta har resulterat i en demokratisk skolgård, som passar alla — från rofyllda platser att läsa böcker till mer aktiva platser innehållande lekpark och klätterställning. Ett av projektets utmaningar har varit att sy ihop det befintliga med det nya. För att svara upp mot de höjdskillnader som uppstått i samband med uppförandet, har utemiljön knutits samman med ett trädäck som ger skolgården en mer tongivande samlingsplats.
”Vi är stolta över att få delta i Kolbäcks landsbygdsutveckling och göra en insats för barnen på Tunboskolan, säger projektgruppen. Vi ser gärna fler landsbygdsprojekt i framtiden.”
Johan Vestlund, mark‑, VA-ingenjör och uppdragsansvarig

Tunboskolan, Hallstahammar
Uppdragsgivare:
Hallstahammar Kommun
Ort:
Hallstahammar
Status:
2019
Hållbarhetsvinkel:
Social hållbarhet – elevdialog
Team:
Daniel Marjamaa, Projektledare
Ellinor Thunarf, Landskapsarkitekt LAR/MSA
Margareta Löfgren, Arkitekt SAR/MSA